Art Deco stila mēbeles Latvijā

Starp abiem Pasaules kariem attīstījās eklektiska dizaina stils, kas pazīstams ar nosaukumu Art Deco. Tas ir mākslinieciski stilistisks novirziens, kas izplatījās 20.gs. 20.gados, galvenokārt dizaina un interjera nozarēs, kā arī arhitektūrā. To ietekmējis kubisms un ekspresionisms. Šis nosaukums tika aizgūts no izstādes "Exposition Internationale des Arts Decoratifs Industriels et Modernes", kas notika Parīzē 1925. gadā. 

Mēbeļu ražošanas kooperatīvā s-ba Rīgā, L.Jaunavu ielā 1


Laikā kad, Pirmā pasaules kara beigas noveda pie ievērojamām izmaiņām Eiropas politiskajā kartē, kā rezultātā sagruva milzu impērijas – Krievija, Austroungārija, Otomanu impērija un Vācija. To vietā izveidojās jaunas valstis – Polija, Čehoslovākija, Ungārija, Baltijas valstis, kas netieši iespaidoja modes attīstību šai periodā.



Par lūzuma punktu Art Deco stilā kļuva 1929.gada rudens, kad Ņujorkā sākās Wall street finanšu krīze, kas noveda pie ekonomiskās krīzes. Nomāktības un depresiju laikā, kad cilvēki alka pēc greznības un aizmiršanās no dzīves rūpēm. Zīda zeķes un čarlstons, dzīve kā mūžīgi svētki piederēja "Art Deco" un divdesmito gadu dzīves stilam. Tas noteica jaunas vēsmas sabiedrībā, aizsākās sieviešu emancipācija. Kinoteātris kļūst par sava laika templi, bet par laikmeta dievu – ātrums. Lidmašīnas un milzīgi okeāna izpriecu laineri, zinātnes un tehnikas attīstības radīts spēka kults, kuru kā savu ideoloģijas trumpi veikli piesavinās dzimstošie totalitārie režīmi.

Art Deco stils veidojies stihiski, uzsūcot sevī mākslas avangarda virzienu sasniegumus (fovisma krāsas, kubisma formas un abstrakcijas, ekspresionisma izteiksmīgās deformācijas, futūrisma dinamiku), aizņemoties Bauhaus estētikas un funkcionālisma idejas. Šo stilu raksturo biežāk izcelta forma, krāsa un dizains, nevis rotājošs ornaments. Sākotnēji Art Deco attīstās kā jūgendstila evolūcija, sajūsminoties par visa veida eksotiku un pirmatnējām kultūrām, neaizmirstot arī erotiku un sievietes jauno vietu sabiedrībā. 

Krēsls Ansis Cīrulis

Galvenie Art Deco centri bija Francija un ASV. Latvijā mākslā vairāk aizrāvās ar nacionālas identitātes meklējumiem, iespējams, tādēļ Art Deco stils Latvijā parādās ar novēlošanos - ap 30-to gadu vidu, kad pasaulē jau ir iesācies tā noriets. Latvijā Art Deco ietekme jūtama vēl Staļina totalitārā režīma laikā - līdz 50-to gadu vidum.

Pazīstamākais interjerists Latvijā noteikti ir Ansis Cīrulis (1883–1942) - grafiķis, gleznotājs un lietišķās mākslas meistars, "latviskās identitātes nesējs". Vairāk kārt pieredzi un idejas smēlies Parīzē, izveidoja savu Art Déco "etno" versija. Ar pirmo interjera ansambli, kas pretendē uz vietu Latvijas kultūras kanona sarakstā, vēsturisko uzvaru Rīgas pils Sūtņu akreditācijas zāles projektu konkursā 1923. gadā (realizēts 1926.–1929. gadā), Cīrulis manifestē jaunās valsts idejas. Projektējis arī daudzus citus mēbeļu komplektus sabiedriskām un dzīvojamām telpām. Saņēmis zelta medaļu par salona mēbelēm 1. Starptautiskajā amatnieku izstādē Berlīnē (1938). 

Pasaulē pazīstamākais Latvijas veiksmes stāsts ir VEF (Valsts Elektrotehniskā Fabrika) ar Ādolfa Irbītes (1910-1983) Art Deco dizaina radioaparātiem, kas atzīmēti ar Grand Prix  vispasaules izstādēs Briselē (1936) un Parīzē (1937).

Art Deco ietekmēja visas dzīves jomas, sākot ar arhitektūru un beidzot ar nenozīmīgiem sadzīves priekšmetiem, smaržu pudelītēm, putekļu sūcējiem un, protams arī mēbeles. Jāatzīst, ka izcilas Latvijā izgatavotas, Art Deco mēbeles ir patiess retums. Dominē vienveidīgas mēbeles ar noapaļotām riekstkokā finierētām malām un stūriem. Visvairāk Latvijā sastopami ēdamgaldi, žurnālu galdiņi, drēbju skapji, bufetes, krēsli un klubkrēsli, dažādi spoguļu skapīši. Pilnībā no modes ir izgājuša kumodes.

Mēbeļu apdarē atgriežas pie bīdermeijera tradīcijām - mēbeles tiek finierētas ar dārgiem un eksotiskiem kokmateriāliem un izmantots augstas klases šellakas pulējums. Mēbeļu finierēšanā Latvijā galvenokārt tiek izmantots rieksts, karēlijas bērzs un ozols, masīva koka detaļām - ozols. Tiek izmantoti arī jauni materiāli – nerūsējošais tērauds, hromētas detaļas, mēbeļu furnitūrai sāk izmantot polimēru materiālus (mākslīgais dzintars). 

Art Deco radioaparāts VEF SUPER LUX  MD37, Dizaina autors Ādolfs Irbīte


Mēbeļu tapsēšana sasniedz visaugstāko meistarību. Klubkrēslu dizains tiek pakārtots ergonomikai. Tiek izmantoti sarežģīti atsperu siešanas veidi (dažāda garuma atsperes, atsevišķi šņorēta priekšējā rinda, “federkante”). Šāda tehnoloģiskā greznība Latvijā sastopama tikai no 20-to gadu beigām līdz 1941. gadam. 

Art Deco mēbeles šobrīd ir ar visstraujāk augošo vērtību. Vēl desmit gadus atpakaļ tās bez žēlastības tika izmestas, antikvariāti tās neuzpirka. Šobrīd tās ieved no Francijas un izcilākie eksemplāri pārsniedz bīdermeijera mēbeļu cenu. Diezgan lielā apjomā, tiek restaurēti vietējā ražojuma priekšmeti.

 



 

 

 

Art Deco galds Art Deco galdiņš Art Deco bufete Art Deco krēsls, restaurēts Art Deco krēsls, restaurēts Art Deco galds Art Deco mēbeļu rokturis Art Deco mēbeles furnitūra VEF Super M507 1939 Art Deco krēsls ar dabīgo ādu Art Deco klubkrēsls Art Deco tintnīca Art Deco tintnīca Art Deco mēbeļu rokturis Art Deco grāmatu plaukts Art Deco grāmatu skapis Art Deco plaukts Art Deco plaukts 2 Art Deco sofa, dīvāns Art Deco ādas sofa, dīvāns Art deco žurnālu galdiņš  riekstkoka Restaurēts Art deco žurnālu galdiņš art deko žurnālu galdiņš Art Deco krēsls, Art Deco guļamistabas iekārta Art deco naktsskapītis Art deco spogulis Art deco klubkrēsls Filadelfietis Art deco skapis Žurnālgaldiņš art deco bufete